3 augusti 2014

Karlstad Swimrun en liten summering

Egentligen behövs det nog bara tre ord. Trött, glad och nöjd!

Det blev en lång dag. Upp tidigt (05). In till Linköping och hämta lite medtävlande och sen bar det av. HELL YEAH! Alla supertaggade. Själv var jag både taggad, förväntansfull, nyfiken och aningens nervös. Aldrig kört ett swinrunlopp tidigare. Väl framme i Karlstad hämtade vi ut startpaket. Badmössa, tröja och chip. Chippet påminde mer om fotboja. Oavsett så märkte jag inte av den under loppet.

Det blev lite väntan fram till start då sprinten startade 1.5h senare än långa loppet. Tiden gick rätt fort ändå, så vi hann med lite förberedelser och uppvätskning inför loppet. Duktigt varmt denna dag. Karlstad levererade som förväntat både sol och värme.

Bussen hämtade oss och körde ut oss till startplats. Lite ångest över att veta att man ska ta sig tillbaka till stan för eget maskin. Tyckte bussen körde i all evighet. Han körde säkert en rackarns massa omvägar... bara för att han kan. Mäh! :)

Väl framme fick vi lite raceinfo med mera. Och ännu mera uppvätskning.

Starten gick och vi började med ca 5km löpning. Rätt varmt men ändå helt ok för min del. Min medtävlande upplevde nog värmen aningens jobbigare ;) Jag kan säga att det var ändå gudomligt skönt att hoppa i vattnet efter den löpningen. Första simningen var ca 600m i Klarälven. Rätt mkt båttrafik över lag men jag tyckte att vi hade en kanot vid fötterna nästan hela tiden så det kändes rätt bra... 

Simningen/crawl satt från första gång. Armar och andning synkade bra. Belöning efter alla ggr i vattnet. Finns självklart en ordentlig förbättringspotential men ändå. (Kom och tänka på första träningen i Lundbybadet och körde från kant till kant på kortsidan ca 10m... nja det här kanske kan gå... Det är långt upp 2600m :) 

Mer om sim-/löpsträckor och så www.karlstadswimrun.se

Efter första simningen var det dags för löpning igen. Och så fortlöpte tävlingen upp och ned i vattnet varvat med löpning. Totala löpsträckan (12km) kanske inte var så lång men lägg till att vi sprang med våta kläder och skor. Skorna var väl inget större problem då vattnet rann av dem fort. Men blöta kläder väger en del. Tur att vi hade övat på detta innan.

Jag kan säga att jag har nog aldrig blivit så glad att se sista simflaggans uppstigningsplats. Lite smått tjutfärdig, då vi gick i vattnet såg jag inte ens flaggan till en början, fick bara riktningen av funktionären ditåt vi skulle. Helt plötsligt var den bara där som ett ett svart glittrande skimmer runt den och på en stenmur lika hög som Öresundsbron är lång... nästan. Ännyway!  Kravlade lite smått oglamouröst upp på stenmuren och mitt i Karlstadsuteserveringar. Väl uppe möts vi till ett fantastikt jubel från folket. Gissa om man blev glad och helt plötsligt fanns det liiite mer energi till att spurta sista metrarna i mål mitt på torget.

HELL YEAH! VI KLARADE DET! Vårat första swimrunlopp! Så jäkla nöjd! Också kom vi 30s. före Team Fillinge Ultra! Wiiiin igen ;) 


(Bild fr Pär Johansson/Karlstad swimrun, samt fr Marus/Fredrik/Rebecca)


Dagen avslutades med riktig god räk & skaldjursbuffé! 
Mätta, trötta och grymt nöjda var det dags för hemresa! 
Kan säga att jag somnade rätt gott kl 02 :) 

TACK Rebecca, Marcus, Fredrik och Karlstad Swinrun för en grymt rolig dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar